Proste ćwiczenia na ból kolan

Zachęcamy do zapoznania się ze specjalnym zestawem ćwiczeń. Ćwiczenia mają na celu utrzymanie funkcji stawu kolanowego w chorobie zwyrodnieniowej stawów.

Kobieta ćwicząca w domu

Ćwiczenie 1 – Wzmacnianie mięśnia czworogłowego oraz dwugłowego, półścięgnistgo i półbłoniastego (grupa tylna mięśni uda)

Ćwiczenie wzmacnianiające mięsień czworogłowy


Dlaczego to ćwiczenie jest przydatne?

  • Wzmacnia mięśnie czworogłowe w stosunku do ich własnego oporu (samoopór) oraz mięśnie grupy tylnej uda przeciwległej nogi.
  • Poprawia stabilność kolana w płaszczyźnie przednio-tylnej oraz zapewnia jego lepszą równowagę.

Jak poprawnie wykonywać ćwiczenie?

  • Usiądź tak, aby uda w całości spoczywały na krześle.
  • Połóż kostkę jednej nogi na kostce drugiej nogi.
  • Unieś nogę znajdującą się pod spodem i wywieraj na nią nacisk nogą umieszczoną na górze.

Wskazówka! Wykonuj nacisk na obszar położony najbliżej przedłużenia dolnej części nogi.

Ćwiczenie 2 – Wzmacnianie mięśni odwodzicieli i przywodzicieli

Ćwiczenie wzmacnianie mięśnie odwodzicieli i przywodzicieli


Dlaczego to ćwiczenie jest przydatne?

  • Wzmacnia mięśnie znajdujące się po zewnętrznej i wewnętrznej stronie kolana, które zapewniają stabilność kolana.

Jak poprawnie wykonywać ćwiczenie?

  • Usiądź i postaw przed sobą krzesło.
  • Umieść palce u nóg po wewnętrznej stronie nóg krzesła i próbuj wypchnąć je na zewnątrz.
  • Powtórz czynność umieszczając stopy po zewnętrznej stronie nóg krzesła i próbując wepchnąć je do środka.

Wskazówka! Uważaj, aby nie poruszać kolanami.

Ćwiczenie 3 – Rozciąganie mięśnia czworogłowego

Ćwiczenie rozciągające mięsień czworogłowy


Dlaczego to ćwiczenie jest przydatne?

  • Ułatwia rozciąganie mięśnia znajdującego się po przedniej stronie uda.

Jak poprawnie wykonywać ćwiczenie?

  • Uklęknij na jednym kolanie, a stopę przesuwaj w kierunku pośladków, pomagając sobie rękami.

Uważaj, aby nie przechylać się do tyłu, starając się chwycić za stopę; najlepiej użyj paska do pomocy.

Wskazówka! Górna część Twojego ciała powinna być wyprostowana.

Czas trwania ćwiczeń

Ruchy rozciągające: możesz utrzymać pozycję przez kilka sekund (6-10), przerywając, gdy zacznie to być zbyt bolesne.

Ruchy wzmacniające: możesz wykonywać serie po pięć powtórzeń, a następnie robić dłuższy odpoczynek (około dwa razy dłuższy niż czas trwania ruchu).

Zalecamy również, aby zmieniać pozycję między wykonywanymi ćwiczeniami (na przykład ćwiczyć raz jedną, raz drugą stopą) po to, żeby mięśnie, które właśnie pracowały, mogły odpocząć.

Kilka prostych zasad, które należy przestrzegać podczas wykonywania tych ćwiczeń

  • Wykonuj ćwiczenia w swoim własnym tempie, spokojnie i stabilnie.
  • Pamiętaj o tym, aby oddychać podczas wykonywania ćwiczeń.
  • Nie wykonuj ćwiczeń na siłę i nie zapominaj o przerwach.
  • Stopniowo zwiększaj liczbę serii wykonywanych ćwiczeń.

Autorzy

Dr Françoise LAROCHE

Reumatolog
Centrum Badania i Leczenia Bólu
Oddział Reumatologiczny – Szpital Saint-Antoine, Paryż

Anne LAMBERT

Fizjoterapeuta
Szpital Cochin, Paryż

Żadna z informacji przedstawionych w tym serwisie nie stanowi diagnozy ani zalecenia lekarskiego. We wszystkich sprawach zdrowotnych należy skonsultować się z lekarzem.


Najnowsze porady

  1. Jak dbać o stawy

    Sprawdź ile wiesz na temat choroby zwyrodnieniowej stawów!

    Kobieta otoczona znakami zapytania

    Rozwiąż nasz interaktywny quiz na temat ChZS.

  2. Jak dbać o stawy

    Jesienne fit słodkości

    Czekoladowe ciastka z awokado

    Dieta bardzo często kojarzy nam się negatywnie, z rezygnowaniem ze wszystkiego co smaczne czy z głodówkami. Jednak zarówno osoby z chorobą (…)

  3. Jak dbać o stawy

    Terapia manualna skuteczną metodą walki z chorobą zwyrodnieniową stawów

    Terapeutka wykonuje ćwiczenie razem z pacjentką

    Terapia manualna to metoda fizjoterapii wykorzystująca wiele technik diagnostycznych i terapeutycznych, mająca na celu leczenie dysfunkcji (…)

  4. Strefa aktywnych

    Odczuwasz ból w dolnym odcinku kręgosłupa? Oto kilka obowiązkowych ćwiczeń

    Kobieta wykonująca ćwiczenie na ból w dolnym odcinku kręgosłupa

    Ćwiczenia na wzmocnienie osłabionych mięśni, poprawienie ich stabilizacji oraz zwiększenie ochrony przed urazami.

Piascledine

Kup online