Stawy a taniec – czy taniec może powodować ból stawów?

Taniec przez niektórych nie jest postrzegany w kategorii dyscypliny sportowej: wiele osób tańczy okazyjnie, głównie podczas weekendowych przyjęć czy też ważnych wydarzeń towarzyskich, traktując taniec po prostu jako element dobrej zabawy. Jednak profesjonalni tancerze, dla których taniec to nie tylko rozrywka, lecz także sposób na życie, najlepiej wiedzą, jak bardzo niebezpieczny dla zdrowia może być ten sport. Czy jednak taniec może negatywnie wpływać na funkcjonowanie stawów? Jaki jest związek tańca ze stawami?

Taniec jest częścią życia społecznego: tańczymy na weselach, przyjęciach urodzinowych, na szkolnych balach i imprezach integracyjnych. Niektórzy wolą samodzielnie pląsać na parkiecie w weekendowe wieczory, a jeszcze inni preferują pełen emocji taniec towarzyski. Taniec integruje i napełnia pozytywną energią, będąc jednocześnie doskonałą formą treningu typu kardio. Jednak dla niektórych osób taniec jest nie tylko dobrym hobby lub urozmaiceniem weekendu: to metoda na zarobek dla profesjonalnych tancerzy, zarówno tych pracujących w teatrach, klubach, jak i na salach gimnastycznych, w których prowadzą kursy tańca indywidualne bądź grupowe. Ale jak właściwie taniec wpływa na nasze stawy? Czy taniec to sport pozytywnie oddziałujący na stawy? Czy tancerze powinni szczególnie uważać na stawy?

Taniec a kontuzje stawów: czy taniec jest dobry na stawy?

Taniec to zajęcie angażujące wiele grup mięśni oraz stawów. W zależności od wybranego stylu tańca, poszczególne partie ciała pracują mniej lub bardziej intensywnie: dotyczy to również stawów. Ważne jest jednak, niezależnie od obranego stylu tańca, aby zawsze pamiętać o odpowiedniej rozgrzewce, przygotowującej organizm do wysiłku. Dobrze przeprowadzona rozgrzewka może pomóc uniknąć ewentualnej kontuzji, w tym kontuzji stawu. A w tańcu kontuzje stawów zdarzają się nierzadko – szczególnie narażone są osoby trenujące intensywnie i profesjonalnie, dla których występ często jest ważniejszy niż pierwsze sygnały bólowe ze strony organizmu. I o ile dobrze rozplanowane oraz właściwie wykonane treningi, które poprzedza prawidłowa rozgrzewka, mogą być pomocne w walce z chorobami stawów, o tyle przeforsowanie się oraz nadwyrężanie może doprowadzić do poważnych problemów ze stawami. Jakie problemy ze stawami może powodować taniec?

Grupa starszych osób tańczy

Taniec a problemy ze stawami – dlaczego taniec może źle wpływać na stawy?

W przypadku tańca pojawia się podobny problem jak w przypadku innych typów aktywności fizycznej: często tańca podejmują się osoby na co dzień nieaktywne fizycznie, które nie są odpowiednio przygotowane do tak angażującego ciało zajęcia. Co więcej, taniec jest często lekceważony jako dziedzina sportu i jest postrzegany jako dosyć błaha czynność, przez co wiele osób skarży się na bóle stawów, nadwyrężonych podczas długich godzin spędzonych okazyjnie na parkiecie.

W jednym z naszych artykułów pod tytułem Sport to zdrowie? pisaliśmy już, do jakich komplikacji może dojść w wyniku nieprawidłowego przygotowania do aktywności fizycznej i jej niewłaściwego uprawiania: to samo dotyczy również tańca. Po przeciążeniu stawów w wyniku tańca, może dojść do bólu stawów. Warto pamiętać, że najczęstsza choroba układu ruchu, choroba zwyrodnieniowa stawów, rozwija się między innymi w wyniku nadmiernego przeciążenia stawów.

Błędy tancerzy szkodliwe dla stawów – jak tancerze niszczą swoje stawy

Nadmierna ruchomość stawów w tańcu, niszczenie chrząstki stawowej kolejnymi treningami, ignorowanie bólu, stosowanie środków chwilowo zwalczających ból w wyniku przetrenowania stawów oraz odwlekanie wizyty u specjalisty to tylko niektóre z grzechów tancerzy. Nienaturalna pozycja, w której przebywają podczas treningów (odchylenie sylwetki, silny nacisk na nogi – między innymi w balecie, czy też wymyślne figury w tańcu nowoczesnym) jest dodatkowym obciążeniem dla stawów. Co więcej, nierozwijanie wszystkich grup mięśni i koncentracja tylko na wybranych partiach mięśniowych również może mieć negatywny wpływ na te stawy, wokół których mięśnie nie są wystarczająco wzmocnione treningami.

W ciekawym artykule pod tytułem Kontuzje w tańcu można przeczytać, że wielu tancerzy bagatelizuje pierwsze objawy i zaniecha wizyty u lekarza z obawy przed koniecznością rezygnacji z treningów. Warto jednak pamiętać, że czasem kilka miesięcy bez treningu i odpuszczenie ważnego występu mogą być gwarancją zdrowia i powrotu do tańca. Lekceważenie swoich objawów i przetrenowanie organizmu może być natomiast w przyszłości przyczyną całkowitej rezygnacji nie tylko z tańca, lecz także z uprawiania większości sportów.

Błędem, który popełniają tancerze, jest także chwilowe zaleczanie bólu, wywołanego tańcem. Spożywanie środków przeciwbólowych i stosowanie maści przeciwzapalnych jedynie maskuje problemy, w tym problemy ze stawami. Spożywanie zbyt dużych ilości środków przeciwbólowych może doprowadzić do wielu problemów zdrowotnych, między innymi do problemów z żołądkiem.

Jak dbać o stawy będąc tancerką lub tancerzem? Jaki taniec jest bezpieczny dla stawów?

Niestety nie ma jednego rodzaju tańca bezpiecznego dla stawów – każdy sport, uprawiany nieprawidłowo, może być przyczyną uszkodzenia stawów, a nawet rozwoju choroby zwyrodnieniowej stawów w przyszłości. Jednak prawidłowy trening bez przeciążania organizmu, poprzedzony długą rozgrzewką i właściwie przeprowadzonym rozciąganiem zmniejsza ryzyko kontuzji stawów oraz rozwoju choroby zwyrodnieniowej stawów. Tancerze powinni szczególnie pamiętać o dokładnej rozgrzewce przed stretchingiem, a także o proporcjonalnym rozwoju wszystkich grup mięśniowych, bez akcentowania wyłącznie wybranych, tych samych partii podczas treningów.

Oczywiście niektóre rodzaje tańca mogą się kojarzyć jako te, w których kontuzje występują częściej. Jednak, wbrew stereotypom, balet nie musi być bardziej niebezpieczny dla stawów niż przykładowo zumba. Wszystko zależy od jakości i intensywności treningu, odpowiedniego przygotowania do tańca oraz trudności samej choreografii i stopnia zaangażowania poszczególnych partii ciała. Po każdym treningu, niezależnie od typu tańca, ból stawów może się pojawić. Istnieje jednak kilka prostych sposobów, aby uniknąć bólu stawów podczas treningów.

Starszy mężczyzna tańczy z kobietą pod okiem profesjonalnej trenerki

Jak uniknąć bólu stawów podczas treningów? Czy podczas tańca stawy mogą boleć?

Poza dokładną rozgrzewką i rozciąganiem, warto też pamiętać o stabilizacji miednicy i wzmacnianiu mięśni – dobrym gadżetem do ćwiczeń, który może w tym pomóc, jest guma do ćwiczeń. Ten prosty dodatek do treningu może pomóc wzmocnić stawy biodrowe, które utrzymują sylwetkę tancerza. Mocne biodra to większa gwarancja, że nawet podczas wykonywania trudnych figur tanecznych, stawy będą bezpieczniejsze.

Kolejną kwestią, często budzącą kontrowersje, jest dobór obuwia. O ile w tańcu nowoczesnym obuwie jest bardziej swobodne, o tyle w balecie czy tańcu towarzyskim trudno jest o wygodną parę obuwia do ćwiczeń. Warto rozpoczynać treningi od miękkiego podłoża, jeśli nie mamy możliwości doboru wygodnych butów do tańca. Miękkie podłoże zapewni większą amortyzację stawom.

Skoro taniec może mieć negatywny wpływ na stawy, to czy warto jest tańczyć?

Każdy sport może mieć zarówno pozytywny, jak i negatywny wpływ na stawy. Taniec to doskonała forma wysiłku, pozwalająca utrzymać zdrową sylwetkę, a warto pamiętać, iż nieprawidłowa sylwetka (nadwaga, otyłość) jest czynnikiem ryzyka rozwoju choroby zwyrodnieniowej stawów. Odpowiednie przygotowanie i rozsądne podejście do treningu minimalizuje ryzyko uszkodzenia stawu i bólu stawu, co pozwala na czerpanie radości z tańca i utrzymanie prawidłowej sylwetki.

Okazyjny taniec a stawy: czy sporadyczny taniec może zagrozić stawom?

Sporadyczne uprawianie sportu w sposób intensywny może prowadzić do przeciążenia oraz bólu stawów – właśnie dlatego warto, wiedząc, że wybieramy się na ważne przyjęcie, rozpocząć wykonywanie lekkich ćwiczeń, przyzwyczajających stopniowo organizm do nadchodzącego wysiłku. Dobrze jest jednak wcale nie rezygnować ze sportu i ruchu. Sporadyczne treningi nie są dobrym rozwiązaniem dla stawów – regularne, odpowiedzialnie przeprowadzone treningi, mogą natomiast sprawić, że mięśnie będą mocniejsze, co pozytywnie wpłynie na stan naszych stawów.

Wiele osób, często niewygimnastykowanych, decyduje się na samodzielną naukę tańca. Jednak nawet naturalne poczucie rytmu nie wystarczy, aby prawidłowo rozwijać swoje umiejętności taneczne. Wielokrotnie młodzież, przygotowująca się do konkursów talentów oraz pary młode, trenujące swój pierwszy taniec, decydują się na samodzielną naukę skomplikowanych układów, obejmujących wymyślne figury. W taki sposób łatwo o nieprawidłową postawę i szybką kontuzję. Warto korzystać z doświadczenia profesjonalistów, którzy pomagają wyrobić prawidłowe nawyki w każdym sporcie – również w tańcu. Podstawą każdego sportu jest bezpieczny trening.

Choroba zwyrodnieniowa stawów a lekcje tańca. Czy można nauczyć się tańczyć cierpiąc na chorobę zwyrodnieniową stawów?

Pacjenci z chorobą zwyrodnieniową stawów często muszą wybrać aktywność fizyczną, dzięki której zrzucą ewentualne, dodatkowe kilogramy – taniec jest szczególnie przyjemną czynnością, zwłaszcza dla wszystkich osób, które dobrze czują takt muzyki. Nie istnieją jasne przeciwskazania dla pacjentów z chorobą zwyrodnieniową stawów do rozpoczęcia trenowania tańca, niemniej jednak warto pamiętać, że taniec to duży wysiłek. Bez jego właściwego stopniowania, dobrej rozgrzewki i treningu pod okiem profesjonalisty, można w łatwy sposób zaostrzyć dolegliwości bólowe. W naszej zakładce Ćwiczenia na ból stawów prezentujemy nieobciążające ćwiczenia dla pacjentów z chorobą zwyrodnieniową stawów, od których warto zacząć swoje pierwsze treningi jeszcze przed rozpoczęciem tańczenia. Co więcej, wszystkie z nich można wykonywać przy akompaniamencie muzyki, dzięki czemu możemy ćwiczyć do taktu ulubionych piosenek jeszcze przed rozpoczęciem treningów tanecznych.

Żadna z informacji przedstawionych w tym serwisie nie stanowi diagnozy ani zalecenia lekarskiego. We wszystkich sprawach zdrowotnych należy skonsultować się z lekarzem.


Najnowsze porady

  1. Jak dbać o stawy

    Sprawdź ile wiesz na temat choroby zwyrodnieniowej stawów!

    Kobieta otoczona znakami zapytania

    Rozwiąż nasz interaktywny quiz na temat ChZS.

  2. Jak dbać o stawy

    Jesienne fit słodkości

    Czekoladowe ciastka z awokado

    Dieta bardzo często kojarzy nam się negatywnie, z rezygnowaniem ze wszystkiego co smaczne czy z głodówkami. Jednak zarówno osoby z chorobą (…)

  3. Jak dbać o stawy

    Terapia manualna skuteczną metodą walki z chorobą zwyrodnieniową stawów

    Terapeutka wykonuje ćwiczenie razem z pacjentką

    Terapia manualna to metoda fizjoterapii wykorzystująca wiele technik diagnostycznych i terapeutycznych, mająca na celu leczenie dysfunkcji (…)

  4. Strefa aktywnych

    Odczuwasz ból w dolnym odcinku kręgosłupa? Oto kilka obowiązkowych ćwiczeń

    Kobieta wykonująca ćwiczenie na ból w dolnym odcinku kręgosłupa

    Ćwiczenia na wzmocnienie osłabionych mięśni, poprawienie ich stabilizacji oraz zwiększenie ochrony przed urazami.

Piascledine

Kup online